vrijdag 26 juni 2009

Vuvuzela

Dit is 'm dus, de vuvuela. Voor alle Zuidafrikanen het ultieme voetbalattribuut, voor de rest van de wereld het meest vervelende geluid ooit gehoord op een voetbalveld.
En ik kan daar alleen maar mee akkoord gaan. De trompet wordt gedurende de volle 90 minuten aangeblazen, zonder enige nuance of het nu spannend is of niet. In andere landen wordt er gejuicht, gezongen of gescholden afhankelijk van wat er gebeurt op het veld. Hier gewoon dat monotone getoeter dat door sommigen wordt vergeleken met de kreet van een olifant, het gezoem van 10.000 muggen of het geluid van een stoomboot. Hoedanook niet echt aangenaam. En of er nu gescoord wordt of niet, telkens datzelfde geluid, zonder enige stijging of daling in volume.Ik kreeg al menig berichtjes van mijn 'vrienden op FaceBook', en ik las het ook op Europese websites, dat mensen overal ter wereld niet meer kijken naar de Confederations Cup, alleen al voor dat lawaai. Ik vraag mij af wat FIFA gaat beslissen voor het WK, want ik vrees dat de sponsors ook niet graag horen dat kijkers afhaken.
Uitgezonderd Total misschien, want via Unicef kregen we vandaag op bureau allemaal een vuvuzela...

2 opmerkingen:

mater familias zei

Dit zal wel de enige echte vuvuzela
zijn zeker, want ik heb er eentje gezien op TV en dat zag er voor
de helft korter uit.

Stefaan (The brother) zei

Diene foto van Pretoria in oktober staat nu toch al meer dan een jaar op uwen blog te blinken. Ne keer iets anders ?