dinsdag 20 mei 2008

Street soccer

Wie de actualiteit een beetje volgt zal de jongste dagen wel gemerkt hebben dat Zuid Afrika, en dan zeker Johannesburg, niet echt positief in het nieuws komt. De townships staan in brand, mensen worden aangerand en vermoord, etc... En om jullie gerust te stellen, hier in Pretoria merken we daar voorlopig niks van.

Maar het is niet allemaal negativisme wat de klok slaat. Ik ben ondertussen met een heel aantal aardige projecten bezig. Binnenkort moet -of beter gezegd "mag"- ik met één van de bekendste Zuid Afrikaanse rockbands gaan samenzitten om te zien of ze voor onze doelstellingen geen nummer kunnen componeren. Verder ben ik ook met een aantal radiostations binnen Zuid Afrika aan het babbelen rond het produceren van wekelijkse radioprogramma's rond de MDG's (zie vorige blog) in de verschillende lokale talen, en ben ik met UNICs in 11 andere Afrikaanse landen aan het overleggen om een gemeenschappelijke documentairereeks rond diezelfde MDG's te maken.

Maar het leukste project is misschien wel het "street soccer" project. Dat initiatief brengt verschillende dakloze kinderen en jongeren uit een aantal wijken samen om tegen elkaar te gaan voetballen. Natuurlijk is het niet alleen het voetbal waar het hier om gaat, maar vooral om de andere dingen die je ondertussen met die jongeren kan doen naar het verbeteren van hun zelfbeeld en hun levenskwaliteit. In Kaapstad bestaat het initiatief nu al een paar maanden, en wij willen hier nu een aantal organisaties ondersteunen om het ook in Pretoria uit te bouwen. Spannend!

Uiteindelijke bedoeling is om in elk van de gaststeden van de wereldbeker voetbal in 2010 gelijkaardige competities te organiseren, en dan tijdens dat WK de provinciale en nationale finales te houden. Een soort side kick van de echte wereldbeker als het ware. En het zou heel fijn zijn mochten we deze matchkes als een soort voorwedstrijd voor de échte wedstrijden kunnen programmeren. Hoe dan ook zit ik volgende week samen met de FIFA en het plaatselijke organiserende comité om te zien hoe we met hen kunnen samenwerken. Ik breng zeker dit project op tafel.

Maar in afwachting hebben we nu zaterdag een eerste tornooi tussen 6 ploegjes van dakloze kinderen op de terreinen van de Universiteit van Pretoria. Allen daarheen om te supporteren! Ook voor mij, want ik ben één van de scheidsrechters...

2 opmerkingen:

mater familias zei

Waarschijnlijk laat mijn geheugen mij in de steek, maar ik zou graag weten war MDG's betekent.

Christophe zei

Dat zijn de zogenaamde "Millenniumdoelstellingen". Je vindt alle info als je even doorklikt naar http://nl.deadline2015.be/index.php?id=130