woensdag 2 september 2009

Upington


Dit weekend nog eens moeten werken. Vrijdagmorgen vroeg ben ik met een piepklein schroefvliegtuigje richting Upington gevlogen. Upington is een klein stadje in de Noordkaap, en dicht tegen de grens van Namibie. Al bij aankomst op de al even piepkleine luchthaven viel het al meteen op dat de streek er helemaal anders uitzag dat wat ik hier in Zuid-Afrika al gezien had. Heel droog, zowel de vegetatie als de lucht, en vooral qua bevolking helemaal anders. 80% van de mensen zijn er zogenaamde 'coloreds', mensen met (voor)ouders van verschillende etnische groepen. Niet alleen blanken en zwarten, maar ook Aziaten en Indiers. En dat leidt soms tot vreemde combinaties. En er wordt daar ook amper Engels gepraat, Afrikaans is daar de voertaal.

Ik was in Upington om in de jury te zetelen van de ModelUN competitie, maar aangezien het debat op zaterdag was, had ik de tijd om op vrijdagnamiddag even langs te gaan in Augrabies National Park. Voor de dieren moet je er niet echt naartoe gaan, maar ze hebben er wel fantastisch mooie watervallen. Spijtig genoeg was ik er nu wel knal in het droge seizoen, zodat er maar eentje echt 'viel'. Op zich was dit al indrukwekkend, dus wat moet dat dan niet zijn in het regenseizoen.

En zaterdag dan de competitie. Echt wel een tegenvaller. De kids waren -op een paar na- absoluut niet voorbereid. Of misschien hadden ze het concept niet helemaal door. Dan wel heel spijtig als je voor dat debat dat 6 uur in de bus hebt gezeten, zoals dat bij sommigen het geval was.


Ik kijk nu al uit naar de ModelUN finales, over een week of 6 in Kaapstad...

Geen opmerkingen: