zondag 20 april 2008

Is ´t eetn nog ni gereed?

In een vorig stukje heb ik het kort al eens gehad over eten en drinken hier in Zuid Afrika. Toen had ik het even over de braai in één van de Nationale Parken. En een braai is voor de meeste Zuid Afrikanen hét summum van culinair genot. Braai komt van het werkwoord braaien, dus barbecue-en. Waar en wanneer ze ook maar de gelegenheid hebben, wordt er vlees op de braai gelegd. Vlees dus, en hoe meer hoe liever: steak, lam(tsjop), kip, sosaties (brochettekes) maar vooral de vermaarde "boerewors", worsten van zuiver rundsvlees met veel kruiden. En wat eten we daar dan bij? Slaatjes, zoete mais op de braai en vooral "pap", héél veel pap. Pap heeft niets met de vloeibare substantie die we in Vlaanderen kennen, maar is gekookte maisbloem. De bloem wordt ingekookt tot het een vaste brij is (zoals "ugali" in Oeganda) en wordt dan gegeten met "sous", een tomaten-uiensaus.

Het tweede waar de Zuid Afrikaan, welke huidskleur dan ook, niet zonder kan is "biltong". Biltong is gedroogd vlees dat bij elke gelegenheid wordt gegeten. je vindt hier biltong van rund, maar ook van koedoe, eland, en allerlei soorten "game". Het enige wat je echt wel nodig hebt om van biltong te genieten is een stevig gebit. Want er moet gekauwd worden!

Voor de rest is het hier, tenminste in de provincie Gauteng, huilen met de pet op qua lokale keuken. Heel veel fast food in de straten: Kentucky Fried Chicken, Mc Donalds, Steers, Wimpies, Roman's,... Gelukkig ook een paar goede visrestaurants, enkele prima Indiërs en wat Indonesische plekjes. In andere plaatsen, zoals Kaapstad of Durban die aan de kust liggen, zou de keuken wel stukken beter zijn.

En wat we bij dat alles dan drinken is voer voor een volgend stukje...

2 opmerkingen:

nichtmaargeenmietje zei

Hey Christophe,
Wanneer het over eten en drinken gaat, kan ik het natuurlijk niet laten om nog eens snel een reactie te posten.
Ja wat zeg je; en ik die dacht dat je overladen met heerlijke Zuidafrikaanse recepten naar huis zou komen; wat een ontgoocheling!
Wat die biltong betreft, dat smaakt als een stuk rubber dat de ambitie heeft om "voor biefstuk te leren".
Maar alle hoop is nog niet verloren: er is een Zuidafrikaans restaurant (als ik me niet vergis is de chef zelfs een Nederlandse vrouw, jawel!) in de top 50 van de 'beste restaurants ter wereld' opgedoken als hekkensluiter op nummer 50. Mocht je nog wat Randjes over hebben, misschien wel de moeite om eens uit te proberen... Afstand? Geen idee.

Geniet met volle teugen van je 'thuisvakantie' en laat iedereen maar smullen van je lekkere braaien die, meen ik hier ergens gelezen te hebben, wereldberoemd zijn in Bonheiden.
Big hug,
Hilde

P.S. Kwestie van nu eens op tijd/de eerste te zijn: op 13 september (maar wellicht ben je dan niet in België?) vier ik samen met een aantal vrienden mijn v........ (ik krijg het getal nog niet over de lippen noch uit de vingers)verjaardag met een ouderwetse, rasechte fuif. Aan alle nichten en neven die dit lezen, gelieve de datum vrij te houden!

Christophe zei

Allez Hilde,

"vijfentwintig" is nu toch zo geen schande?