zaterdag 21 juni 2008

Wat drinken we hier?

Een aantal blogjes geleden schreef ik een stukje over de eetcultuur hier in Zuid Afrika, en besloot ik dat "wat we daar bij drinken" voer voor een ander stukje zou zijn. Maar blijkbaar is dat er nog niet van gekomen, en zijn er een aantal lezers die mij daar attent op maken. Dus , wat drinken we hier?

Voor we het hebben over hetgeen waar iedereen aan denkt, toch even vermelden dat het kraantjeswater hier drinkbaar is. Voor de gemiddelde Belg lijkt dat een evidentie, maar wie ooit al in Afrika geweest is weet dat je ofwel water in flessen koopt, ofwel het kraantjeswater eerst kookt en dan nog eens filtert. Maar hier niet, je draait de kraan open, vult je glas en drinkt het leeg. Het is wel aangeraden om het
eventueel eerst door een Brita-kan te laten lopen, zodat het lichte chloorsmaakje er ook uit is. Maar tot zover water...

Het exportproduct van Zuid Afrika is natuurlijk de Kaapse wijn. En die is niet alleen populair in het buitenland. Bij elke braai hoort wijn. Vooral rode wijn wordt hier gesmaakt. Nergens ontbreekt er dan ook een kratje of een aantal flessen wijn. En die wijn is, naast heel lekker, ook een stuk goedkoper dan in Europa. Een kratje wijn van 5 liter kost hier tussen de 70 en 10 Rand, tussen de 5 en de 8 euro. Maar de echte kwaliteitswijnen kosten hier ook wel hun prijs. Een fles Roodeberg kost hier een euro of 4, en dat scheelt niet zoveel als in de Colruyt. En, net als in Belgie, betaal je op restaurant meer voor de wijn als voor het gerecht zelf. Alleen is het hier wel toegestaan je eigen fles mee te nemen op restaurant, en betaal je een vast bedrag voor de "kurk". Over de wijnstreek zelf heb ik het in een volgend stukje wel eens.

Naast wijn wordt er hier ook bier gedronken. Dat heeft vooral te maken met de Duitse invloed uit buurland Namibie (tot 1992 protectraat van Zuid Afrika). Daar
wordt het bier nog altijd volgens het Duitse Reinheitsgebot gebrouwen.
Als je dus bier uit Namibie wil drinken, vraag dan naar "Windhoek". Als je bier van hier wil drinken, ben je aangewezen op "Hansa" of het iets betere "Castle". Maar als je een echte Zuidafrikaan wil zijn drink je Stout (donker bier) met melk! Ze kappen gewoon een klak melk in hun bier en dan hop... Niet te drinken!

Enfin, Heineken is hier ook populair, maar we hadden het over bier...

12 opmerkingen:

griet(je) zei

Santé!!!

Stefaan (The brother) zei

Wat een idee, bier in je melk doen...

mater familias zei

Nu kunt ge wel af en toe beter een
Heineken drinken kwestie van de productie een beetje op peil te houden, want sedert de uitschakeling van het Nederlands elftal op de Europese kampioenschappen zal de verkoop in Nederland wel fel gedaald zijn. Om een alternatief te vinden zal bier in hun melk daar misschien wel populair zijn voor het ogenblik

nichtmaargeenmietje zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
nichtmaargeenmietje zei

Aan alle bierliefhebbers die op zoek zijn naar een fraai referentiewerk over de Belgische bieren geef ik graag volgend advies: het boek 'Alle Belgische Bieren' gepubliceerd eind 2007 is een absolute must! (zie www.stichtingkunstboek.com - rubriek drink). Ik kan het niet laten hé Christophe om wat publiciteit te maken op jouw populaire blog wanneer het item ter sprake komt ;-)

Ik heb de laatste twee weken heel wat in Nederland rondgetoerd: overal vlaggen, oranje gadgets aan het raam ipv de gebruikelijke wijventongen, oranje ballonnetjes, slogans met Hup Holland en Olé Oléolé, ja zelfs dames in oranje t-shirt achter het stuur. Bij ons is zoiets gewoon ondenkbaar! Misschien een Rode-Duivelsmuts bij de Jupiler en wat stickers bij de chacha's, maar daar stopt het ongeveer.

Interessante story die milkemelkemol-toestanden. Wanneer een (Zuid)afrikaner zegt dat hij compleet van zijn melk is, betekent dat dan dat hij zich lazarus gezopen heeft?
Les excuses sont faites pour s'en servir, zei mijn vader altijd als ik iets mispeuterd had, wat natuurlijk uiterst weinig is voorgevallen.

Christophe zei

En voor de niet-zo-duidelijke-verstaanders: "nichtmaargeenmietje" is de auteur van het boek! O, wat zijn we fier.

Dat van die "van mijn melk" moet ik onthouden ;-)

Stefaan (The brother) zei

Deze morgen zoals gewoonlijk naar Antwerpen aan het tuffen met de wagen. Wat hoor ik plots op 4FM om 7h13 : een telefonische bijdrage over de verkiezingstoestand in Zimbabwe door Christophe Verhellen. Is dit de start van de geboorte van de nieuwe Rudi Vranckx (en niet uwe Bonheiden gebuur voor alle duidelijkheid).
Het was leuk om horen. Alleen denk ik dat je een beetje nerveus was. Je uitleg was duidelijk maar je sprak een klein beetje 'gekapt'. Je hebt natuurlijk de laatste jaren niet meer zoveel geoefend op de radio als voorheen.
Is deze stunt voor herhaling vatbaar ? In dat geval zal de oude radioroutine wel snel terugkeren.
Allez, ik ga een beetje werken en wat kapiteins gaan lastigvallen. Geniet alvast van het bezoek van de familie, want ik heb begrepen dat ze binnen een paar uurtjes het vliegtuig opstappen.

Stefaan (The brother) zei

A propos, ik doe een warme oproep aan alle andere trouwe bezoekers en reactieschrijvers om ook een fotoke van henzelf aan hun profiel te linken. Ik voel me een beetje 'visueel eenzaam' op de blog...

mater familias zei

Amaai 8 reacties, ge ziet als het over bier gaat dat de Belgen op de kar springen. Ook van mijnentwege een spetterende vankantie en veeeeeeeel plezier de komende dagen. Ook een welgemeende schouderklop voor Stan voor zijn goede schoolresutaten. Bij de way, het is al de tweede keer dat je op de Radio komt hé

mater familias zei

Voila ne foto voor Stefaan (the brother).
Het is niet voor hem maar voor zijn eenzaamheid!

griet(je) zei

foto op aanvraag.....

griet(je) zei

't was een beetje van ver he... nu beter?