woensdag 4 juni 2008

Bosses, peacekeepers and potatoes

Margaret, onze baas, vertrekt na jarenlang in Afrika te hebben gewerkt, weer naar New York.
Het zijn drukke dagen, deze periode. Niet alleen vertrekt onze baas weer naar New York, maar we vierden vorige donderdag ook de International Peacekeerpers Day, en vandaag is het de opening van het International Year of the Potato.

Deze week gaf ze haar afscheid, en moeten we dus zonder baas verder. Maar ik maak me niet echt ongerust. Als Belgie 9 maanden zonder eerste minister kon, dan zullen we het hier met ons zessen ook wel overleven...

Peacekeepers Day herdenkt elk jaar de gevallen blauwhelmen tijdens vredesmissies. Dit jaar was het de 60ste verjaardag van de blauwhelmen, en hadden we hier een vrij groot evenement. We organiseerden een plechtigheid samen met het Zuid Afrikaanse leger, waar kransen werden gelegd en de vlaggen halfstok werden gehangen. Het werd een groot succes, want we haalden alle kranten en zelfs het TV nieuws. Onder de aanwezigen 30 ambassadeurs, 70 militaire attaches, en ikzelf!

En vandaag is het dan de lancering van het Internationaal Jaar van de Aardappel, dat we samen met Aartappel Suid Afrika en de Peruviaanse ambassade organiseren. Ook nu weer veel ministers en ambassadeurs verwacht. En wat staat er op het menu: patatten!

Ik zal het mij laten smaken...

7 opmerkingen:

mater familias zei

Hier duurt het nog efkes voor we aan de nieuwe patatjes zijn. En als we zo ver zijn,ze klaarmaken met nieuwe hollandse maatjes en een mals kropke salade uit de tuin. Dat wordt lekker smullen!!!! Nu zijt ge jaloers hé!

Christophe zei

inderdaad!

Chris & Nadine zei

Bij ons staan de pattatten ook al uit; tegen het einde van de maand worden de eerstelingen soldaat gemaakt. We zullen dat recept van mater familias eens uit proberen.

Leuk om eens ne foto van u te zien in kostuum of moet ik schrijven 'maatpak'; dat zijn we niet gewoon van u en gij blijkbaar ook niet!

Die 4X4 op de achtergrond is dat u nieuwste aanwinst? Prachtig voertuig, ideaal om met u gasten op excursie te trekken...

Groetjes

Christophe zei

Dat is juist mijn reserveauto om mijn ego te vervoeren als ik mijn kostuum aan heb ;-)

nichtmaargeenmietje zei

Hallo Christophe en meelezers,
Ik werk momenteel aan een receptenboek met oude kustrecepten van bij ons en heb zonet een heerlijk aardappelgerechtje gekregen van Stéphane Buyens (Le Fox in De Panne) nl
Karnemelksmeus met garnalen
ingrediënten:
1 kilogram verse ongepelde garnalen, 500 gram bintjes, 100 gram boter, een kwart liter karnemelk, 4 eieren, 1 bosje bieslook.
bereiding:
De garnalen pellen en koel bewaren. De aardappelen schillen, gaarkoken, pletten en fijnmalen door de roerzeef. Een flinke klont boter en de karnemelk toevoegen en kruiden met peper en zout.
De aardappelen in vier hoopjes op de borden schikken en een putje maken in het midden van de puree. De rest van de boter smelten, laten bruinen, en in de pureeputjes gieten.
De smeus rijkelijk bestrooien met garnalen en garneren met fijngesnipperde bieslook en een gepocheerd eitje.

Verse Zeebrugse garnalen vinden in Zuid-Afrika is natuurlijk een utopie, maar een man in maatpak met een ego ter grootte van een UN Jeep heeft ongetwijfeld voldoende creativiteit en inspiratie om er toch iets lekkers van te maken!

Succes met de piepers en een dikke pieper uit Zulte.

Christophe zei

Ga ik zeker proberen! Ik ben nu stoofvlees aan het maken. Morgen is het samenkomst van een aantal collega's en elk moet een gerecht uit zijn eigen land maken. Ik vraag me af wat we allemaal gaan krijgen, want er zijn collega's uit Zambia, Zimbabwe, Zuid Afrika, Italie, Denemarken en Wallonie...

Stefaan (The brother) zei

Wij hebben al nieuwe patatjes gegeten van Theo zijnen hof en ze zijn zeer lekker. En het receptje van Hilde moet wel OK zijn. Een tijdje geleden heeft de bekende kok Guy Van Cauter (van het sterrenrestaurant 't Laurierblad) dit recept klaargemaakt op Vitaya en blijkbaar staat het ook op zijn kaart. Ik moet zeggen dat het er toen heel lekker uit zag. Met een lekker fris (zuidafrikaans) wit wijntje bij ....