zondag 4 januari 2009

Nieuwjaar achter het stuur

2008 is dood, lang leve 2008! Tijd voor 2009, dus.

Het jaar is alweer 4 dagen oud, wat gaat het snel. Maar er is dan ook al één en ander gebeurd. En het strafste gebeurde dan nog net voor en na de jaarovergang. Om 20 voor 12 in de nacht bracht ik een aantal vrienden naar een groot plein in Pretoria (Hatfield voor de kenners) waar ze de overgang wilden vieren. Ikzelf had er niet veel zin in wegens 1) veel te druk en 2) geen veilige plaats te vinden voor de auto. Dus besliste ik maar om terug naar huis te rijden, en nieuwjaar op mijn gemak in mijn zetel 'over te gaan'. Het was ook maar 5 minuten rijden.

Maar dat was zonder de hemelsluizen gerekend. Op geen 10 seconden tijd keek ik tegen een ondoorzichtige watermuur aan. De regen viel met bakken -wat zeg ik, met containers- uit de lucht. Nog nooit zoiets gezien. De maximunsnelheid  werd beperkt tot 10km/u, en ik werd voorbijgestoken en 'aangereden' door het soort plastieken markeringsbakken die ze hier gebruikten om wegwerkzaamheden af te bakenen. Alhoewel die dingen vrij zwaar zijn, spoelden ze toch gewoon weg, richting laagste punt van Pretoria. Iets verder moest ik onder een spoorwegbrug door, maar de kom was al volledig ondergelopen door het vele water. Ik kon nog net het dak zien van een auto die in het water vast zat. Het was ondertussen 5 voor twaalf, en de eigenaar van de wagen stond dat naast de brug ook figuurlijk te nemen. 

Uiteindelijk ben ik pas 20 minuten na middernacht in mijn zetel geploft...


3 opmerkingen:

Saskia (the sister) zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Saskia (the sister) zei

Ik zie het ganse scenario al zo voor me... :-)
En de vrienden die je afzette op het plein? Zijn die het nieuwe jaar dan ingezwommen?

Christophe zei

Sindsdien nog niks van gehoord. Ze hebben beloofd een kaartje te sturen van waar ze aanspoelden :-)
Neenee, allemaal gezond en wel terug op bureau