vrijdag 17 oktober 2008

Kaapstad, deel 1

Voila se, net terug van een paar dagen Kaapstad en tijd voor een update. Ik zal het wel in 2 keer moeten doen, want het is een beetje veel voor 1 blogje. Deel 2, "berg en eiland' krijgen jullie zondag.

Hoe verschillend kan een land zijn! Pretoria op vrij grote hoogte (1.700m), Kaapstad op zeeniveau, Pretoria stressy, Kaapstad (in mijn geval toch) laidback, Pretporia geen water, Kaapstad de zee... En zo kan ik nog een uur doorgaan. Ik was in Kaapstad voor de finales van de Model UN competitie waar ik het al eerder over had. Veel ga ik daar dan ook niet over uitwijden.

Bij aankomst was ik een beetje ontgoocheld want "die berg", de Tafelberg had zijn tafelkleedje opliggen. Maw de wolken bedekten de top. Maar wat een beloning de volgende ochtend! Daar lag hij in vol ornaat! Niet te weerstaan, die moest beklommen worden, één van de dagen!

De competitie verliep vlekkeloos, en dus na het tweede dbat tijd om de stad te verkennen. Wat opvalt is dat er in Kaapstad nog veel meer Afrikaans gesproken wordt dan in Pretoria.
De foto hiernaast is genomen aan één van de verkeerslichten. de stad is ook veel multicultureler dan enig andere stad die ik hier al bezocht heb. Dat blijkt ook uit de geschiedenis van de stad. Eén van die geschiedenissen is het verhaal van 'district 6', waar tot in de jaren 70 een gemengde bevolking woonde, maar die is afgebroken door het Apartheidsregime. In het museum rond District 6 staat nog altijd de bank (zie foto) die alleen voor de blanken bestemd was.
Op zondag een ander onvergetelijke ervaring. Karl Symons, ja de ex- VTM presentator, woon in Kaapstad. Ik heb jaren geleden met Karl nog heel aangenaam samengewerkt (één van mijn betere TV ervaringen), en sindsdien beschouw ik Karl als een goede vriend, alhoewel we mekaar niet zo vaak zien. Wel, diezelfde Karl heeft mij achter op zijn motor meegenomen voor een tochtje "Kaapstad in 6 uur". Zalig cruisen tussen de wijnvelden, de bergen, langs de kust, en dan stoppen voor een terrasje "chicken livers" in het Kaapse Malibu beach. Leuke tocht en vooral een heel fijn weerzien met Karl!

Na de chicken livers heeft Karl mijn dan gedropt aan de voet van de Tafelberg, maar dat is voor binnenkort...

3 opmerkingen:

witte van hoegaerden zei

Tof te lezen dat het jou goed gaat aan de Kaap. Op de foto mis ik wel een klein bierbuikje. Te weinig bier of te veel sport?
In de squashbox is jouw plekje inmiddels ingenomen door jouw buurman. Aan de toog ben je evenwel onvervangbaar.

nichtmaargeenmietje zei

Off the record, maar ik dacht dat het je wel zou interesseren.
Uit de standaardonline van vandaag:

Omroepen 'wurgen' productiehuizen.

BRUSSEL - De Vlaamse productiehuizen zijn het beu om op de knieën te vallen voor de 'almachtige' tv-omroepen. Ze eisen een wettelijk kader voor de verdeling van de eigendomsrechten op hun programma's.

Stefaan (The brother) zei

Wat is dat stukske rots achter diene schonen boot ?