vrijdag 31 oktober 2008

De eerste kerstmarkt

Pretoria, 31 oktober. Buitentemperatuur: 34 graden. Helderblauwe hemel. Een poster aan een van de lantaarnpalen in de stad met de melding dat... we dit weekend de eerste kerstmarkt hebben.

Bij navraag bij collega's of dit een vergissing was, blijkt dit inderdaad zo te zijn. Normaal heeft de eerste kerstmarkt plaats zo rond midden oktober. Dus dit jaar zijn ze wel heel laat. Blijkt...
Ook in de supermarkten, shopping malls,en andere winkels hangt het al vol groene nep-dennentakken, overvloedig versierd met kerstballen en slingers. Het doet raar aan, maar je kan hier moeilijk een witte kerst verwachten, en eerlijk gezegd komt het me ook nog wel bekend voor van toen ik in Kenia en Oeganda woonde. Maar al in oktober????

Ze hebben hier inderdaad geen Sinterklaas of Sinte Mette, en ook Allerheiligen wordt hier niet herdacht, dus is de eerst volgende festiviteit inderdaad kerstmis. Er is wel Halloween (vanavond trouwens), maar dat is niet zo groot en wordt, los van in een paar nachtclubs, ook niet gevierd. Hoe dan ook, ik kom nog op dit onderwerp terug van zodra ik enkele foto's heb kunnen nemen van deze waanzin.

Sperperiode? Nooit van gehoord...

2 opmerkingen:

nichtmaargeenmietje zei

Hangen er ook van die kitscherige kerstmannen op klimtouw langs de ramen?

Christophe zei

Nog niet gezien, maar ik ben er zeker van dat ze dat geweldig zouden vinden! Een gat in de markt!!!!