vrijdag 19 september 2008

International Day of Peace

Voor wie het nog niet zou weten, zondag is het de "International Day of Peace". Officieel zou dat een dag zonder oorlog moeten zijn, maar we maken ons maar best niet teveel illusies, zeker?

Ik heb er hier alleszins mijn werk mee. Eén van de dingen die ik hier kunnen regelen heb, is dat er zondag over het hele continent (onder de Sahara) meer dan 60 miljoen (!) sms'en met een vredesboodschap worden verstuurd. Ik ben er wel een beetje fier op.

Een ander, kleiner maar even fijn evenement is de scholencompetities, waarin leerlingen gevraagd werd om iets creatiefs te doen rond the thema "peace". Dit kon onder de vorm van toneeltjes, liedjes, gedichten of tekeningen. Woensdag moest ik in één van de scholen jury gaan spelen, en ik voelde mij alsof ik in de jury van "Idool" zat. Eén voor één moesten de leerlingen een lokaaltje binnen komen en hun nummertje opvoeren. Ik kan me voorstellen dat de kinderen aan het sterven waren.
Het was wel fijn dat ik in een gemengde school in Johannesburg terechtkwam, waar zowel blanke, zwarte, Indische als coloured kinderen schoollopen. Het grappige was wel dat als ze een toneeltje brachten, het bij de jongens altijd begon met een geweldscène, alvorens naar het vredevolle einde te gaan. En de pré-apartheidsscheldwoorden werden daar niet in gespaard: curryvreters, boeren, kaffers, het kwam allemaal aan bod! Om op het einde van het stukje toch mekaar in de armen te vallen. "The Rainbow Nation" op zijn best!
De meisjes waren eerder gewonnen voor liedjes en gedichten.

Maandagochtend is het prijsuitreiking. Ik kijk er naar uit...

1 opmerking:

Saskia (the sister) zei

Zo te zien kwamen je haren recht te staan van bepaalde opvoeringen.