donderdag 4 september 2008

Kabeldiefstal

We hebben daarnet allemaal de opdracht gekregen om naar huis te gaan. Reden: de kabel van het internet zou gestolen zijn, en we zijn dus allemaal offline. Voor een informatie- en communicatiedepartement als het onze is dat natuurlijk een kleine ramp. De kabel zou gestolen zijn in Johannesburg, en daarom zitten wij, en alleen ons gebouw, hier in Pretoria zonder internet. Jo'burg ligt hier efkes 50 km vandaan! En al onze omringende gebouwen hebben wél internet. Zijn wij dan zo gepriviligieerd dat wij onze persoonlijke kabel vanuit Jo'burg hebben? En net dié wordt dan toch niet gestolen, zeker!

Alleen gelooft niemand hier iets van het IT-verhaal, want ook ons intern systeem ligt plat, en die server staat hier op de 9de verdieping. Hoedanook, internet en ons gebouw gaan nooit vrienden worden. Voor iets meer dan 200 mensen samen hebben ze 640 Mb bandbreedte, en kunnen we gezamenlijk 10 Gb per maand consumeren. Voor velen zal dit nu wel latijn zijn, maar wie een beetje van computers afweet, weet dat dit "hell" is. Ik heb gemiddeld een snelheid van 0,3 Kb/sec. In mensentaal betekent dat onder andere een verzendtijd van een half uur als ik een email met een gemiddelde bijlage verstuur. Maar dat betekent ook dat ik 8 op de 10 websites gewoon niet open krijg.

Enfin, jullie weten he, als jullie iets willen versturen, overweeg toch nog maar eens de post boven e-mail. Dat zal misschien rapper gaan. Alhoewel...

1 opmerking:

mater familias zei

En ik die dacht dat mijn computer
met een slakkengangetje werkte.
Al bij al heb ik hier naar jullie
normen een gesofistikeerd machien.