zondag 21 september 2008

Land zonder president

Het is zover. Thabo Mbeki wordt tot ontslag gedwongen, en zal het advies van zijn partij, het ANC, opvolgen. Hoewel het volgend jaar verkiezingen zijn, wordt hij nu toch al aan de kant gezet. De man ondergaat zijn lot gelaten.

Het zat er al een tijdje aan te komen. Thabo ligt al een tijdje overhoop met Jacob Zuma, de "baas" van het ANC over een vermeende omkoopaffaire rond een wapencontract. Beiden ware vroeger "brothers in arms" in de strijd tegen het apartheidsregime, maar zijn nu vijanden in de strijd om de macht. Enkele weken geleden werd Zuma vrijgesproken voor het hooggerechtshof van Pietermaritzburg, en was het nu blijkbaar tijd om orde op zaken te stellen. Zuma wordt met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid na de verkiezingen zijn opvolger.

Thabo Mbeki zal hoogstwaarschijnlijk niet herinnerd worden als een groots leider. Hij heeft/had een aversie tegenover de elite van het land, zijn AIDS-beleid wordt overal zwaar bekritiseerd en de sociale hervormingen gaan volgens velen veel te traag. Maar hij heeft toch een aantal verwezenlijkingen op zijn naam staan, waar hij met trots kan op terugkijken. Zo heeft hij de economie zijn absolute noodzakelijke boost gegeven, en Zuid Afrika als één van de economische Afrikaanse grootmachten gelanceerd. Ook zijn bemiddelingen in buitenlandse conflicten zijn niet onopgemerkt gebleven. Zijn meest recente succes (een beetje laat, maar enfin) in Zimbabwe ligt nog vers in het geheugen, maar laten we ook niet vergeten dat hij een belangrijke rol speelde in Congo, Sudan en Angola. Waarschijnlijk ligt de man zijn toekomst nu daar, de internationale politiek.

Ik word wel een beetje ongerust. Misschien is het toeval maar de jongste jaren heb ik alleen maar in landen geleefd zonder regeringsleiders. Mijn laatste maanden in Belgie: geen minister-president, nu hier geen president. Ligt het aan mij? Aan mijn aanwezigheid? Misschien moet ik toch overwegen om een tijdje in de VS te gaan wonen..

1 opmerking:

mater familias zei

Ik zou dat niet doen met de
komende verkiezingen in de VS.
Wie weet wat die amerikanen
nog allemaal in petto hebben.