woensdag 10 september 2008

Ongerustheid in België

Ik heb lang getwijfeld of ik er hier iets zou over schrijven, maar blijkbaar wordt er in België nogal ongerust gerageerd op de veiligheidssituatie hier in Pretoria. Inge kreeg al een aantal reacties, en ik nu ook. Dus misschien toch even wat reactie van hieruit, en te beginnen met te zeggen dat alles met mij goed gaat.

Er is dus een Belg vermoord in Pretoria. De man was op bezoek bij zijn 18-jarige zoon, en tijdens een feestje is hij door roofovervallers neergeschoten. Ik wist helemaal niks van de sitautie tot de nieuwsdienst van VTM mijn maandagavond opbelde om te vragen of ik iets van details wist. Alhoewel ik 's morgens steeds een krant of 5 doorneem, had ik daar niks over gelezen of gehoord. Blijkbaar stond het maar in 1 krant, in het Afrikaans, (zie: http://www.news24.com/Beeld/Suid-Afrika/0,,3-975_2389839,00.html ) en werd er in de andere kranten geen melding van gemaakt. De meeste info die ik er nadien over vond, stond in De Standaard Online.

Hoedanook is het erg wat er met de man gebeurd is. Het is een daad die sterk moet veroordeeld worden. Ook de manier waarop alles plaatsvond is onmenselijk.
Maar is Pretoria daarom gevaarlijk? Nee. Ik bedoel, Pretoria is niet gevaarlijker dan menig andere Afrikaanse, Europese en Amerikaanse steden. Dus nee. Pretoria is niet Johannesburg of Chicago. Of zelfs niet Nairobi. Is Brussel gevaarlijk? Nee. Maar er zijn regels. Regels die je in elke stad moet respecteren. Er zijn wijken waar je beter 's nachts niet rondwandelt, er zijn gedragsregels waar je je aan houdt, er zijn basis veiligheidsregels, etc... En iedereen die in een stad woont, of het nu Mechelen of Chakamaka is, zal dit kunnen bevestigen.

Zo ook in Pretoria. Zo maak je gewoon dat het hek van je oprijlaan niét openstaat in het midden van de nacht, zeker als er in huis veel lawaai is en er duidelijk een feestje aan de gang is. Iets wat gegarandeerd goed-bedoelende en minder goed-bedoelende zielen aantrekt. Dit is geen excuus voor wat er gebeurd is, maar een kleine voorzorgsmaatregel die wonderen kan doen.

Voel ik me hier dus veilig? Ja. Zoals ik me in Brussel of Mechelen ook veilig voel. Ik probeer gewoon de regels zo goed en zo kwaad mogelijk na te leven...

PS: In Nieuw-Zeeland zijn tijdens het weekend ook twee Zuid-Afrikanen omgekomen. Overal voorpaginanieuws hier, maar in de Nieuwzeelandse pers geen woord erover. Hoe relatief het/een leven kan zijn.

Geen opmerkingen: